Kes on sotsiaalmeedia spetsialist (SMM)? Ei, ta ei tee seitsme inimese tööd

Sotsiaalmeedia spetsialist ehk SMM – see tiitel kõlab lihtsalt. Mõni kujutab ette, et töö seisneb päevad läbi Instagramis scrollimises, naljakate meemide postitamises ja “like’ide” lugemises. Tegelikkus? See on oluliselt keerulisem ja strateegilisem.

Mis töö see siis päriselt on?

Sotsiaalmeedia spetsialisti töö keskmes on brändi/ettevõtte nähtavuse ja usaldusväärsuse kasvatamine sotsiaalmeedias. See tähendab strateegilist mõtlemist, analüüsi, sisuplaanide koostamist, reklaamikampaaniate seadistamist ja tulemuste mõõtmist.

Ülesanded, millega sotsiaalmeedia spetsialist igapäevaselt tegeleb:

  • Sotsiaalmeedia strateegia koostamine ja elluviimine erinevates kanalites
  • Sisuloome planeerimine ja teostus (teemad, sõnumid, visuaalid)
  • Vajadusel mobiiliga lihtsamate piltide ja videolõikude tegemine koos töötlusega
  • Kaasab jälgijaskonda ja loob kommuuni ettevõtte jälgijatest
  • Meta (Facebook ja Instagram) reklaamide seadistamine ja optimeerimine
  • Tulemuste analüüs ja aruandlus
  • Ettevõtte ootuste ja eesmärkide tõlkimine praktilisteks tegevusteks, mis tooksid tulemust

See ei ole “lihtsalt postitamine”. See on pidev katsetamine, andmete lugemine ja nende põhjal otsuste tegemine. Kui sotsiaalmeedia töö on tehtud hästi, siis tundub see kerge – aga selle taga on põhjalik eeltöö.

Ja siinkohal tasub märkida, et sotsiaalmeedia spetsialist on oma olemuselt midagi turundusspetsialisti ja sisulooja vahepealset. Ta ei vastuta kogu turundusstrateegia eest nagu turundusjuht ega loo ainult visuaale nagu disainer, vaid seisab nende kahe maailma vahel – mõistab strateegiat ja oskab seda tõlkida kaasahaaravaks sisuks.

Aga mida sotsiaalmeedia spetsialist ei tee?

Üks suurimaid eksiarvamusi turunduses on see, et üks inimene katab kõik ära. Et kui sul on “see sotsiaalmeedia inimene”, siis ta disainib visuaalid, kirjutab kõik tekstid, arendab veebilehte, optimeerib SEO’d ja saadab ka pressiteated välja. Tegelik elu on midagi muud.

Sotsiaalmeedia spetsialist ei tee üksi:

  • Graafilise disaineri tööd (kuigi oskab suhelda disaineriga ja suunata)
  • Veebiarendust
  • Copywriter’i täismahus tööd (kuigi kirjutab postitusi ja tekste)
  • SEO spetsialisti või e-maili turundaja tööd
  • PR ja kommunikatsioonijuhi tööd
  • Google Ads haldust
  • Kõiki muid turunduslike tegevusi väljspool sotsiaalmeediat

Kui kõik need rollid langevad ühele inimesele, pole see füüsiliselt võimalik ega jätkusuutlik. Tulemus kannatab ja inimene põleb läbi. Hea agentuur või ettevõte mõistab, et turundus on meeskonnatöö, kus igalühel on oma roll.

Kui tahad täpsemalt näha, milliseid rolle turundusosakonnas eristatakse ja kuidas need omavahel suhestuvad, siis Turundajate Liit on sellest teinud hea ülevaate: Turundusosakondade terminoloogia.

Miks ettevõte peaks kasutama sotsiaalmeedia spetsialisti?

Paljud ettevõtted jõuavad varem või hiljem küsimuseni: kas meil on üldse eraldi inimest vaja, kes tegeleks ainult sotsiaalmeediaga? Tihti tundub, et see on töö, mida “saab ju ise ka teha” – postitada mõni pilt, jagada uudist ja vaadata, mitu like’i tuleb.

Tegelikkuses on sotsiaalmeedia roll ettevõtte igapäevases turunduses palju suurem. See on kanal, kus sünnib esimene mulje, kus hoitakse kontakti olemasolevate klientidega ja kus ehitatakse brändi usaldusväärsust. Kui seda tehakse süsteemselt ja strateegiliselt, muutub sotsiaalmeedia müügi- ja kontaktikanaliks. Kui aga juhuslikult ja läbimõtlemata, jääb see lihtsalt kuluks, mis ei too tulemusi.

Sotsiaalmeedia spetsialist aitab ettevõttel vältida seda lõksu. Tema töö ei piirdu postituste tegemisega – ta seob kokku loovuse, strateegia ja analüüsi. See tähendab, et iga kampaania, iga visuaal ja iga sõnum teenib kindlat eesmärki. Lisaks oskab ta mõõta tulemusi ja teha nende põhjal otsuseid, et sotsiaalmeedia turundus ei oleks kõhutunde küsimus, vaid teadlik investeering.

Ettevõttele tähendab see mitut võitu korraga: ettevõte püsib nähtav ja järjepidev, sihtrühmadeni jõutakse õigel ajal ja õige sõnumiga, tekib jälgijaskonna kommuun ning sisemistel töötajatel jääb rohkem aega oma põhitööle. Lõpuks on professionaalne sotsiaalmeedia haldus odavam ja tõhusam kui katsetamine stiilis “äkki töötab”.

Marelle kogemus: “Esimene kuu oli üks suur WTF?”

Mõni teab juba põhikoolis, kelleks saada tahab. Teine jõuab selleni läbi juhuste, katsetuste ja väikese sisetunde. Just nii juhtus Marellega – Geeksi sotsiaalmeedia spetsialistiga, kes veel mõned aastad tagasi ei teadnud, mis asi see “turundusstrateegia” üldse on.

Pärast pikemat otsimist, mida üldse õppida, jäi talle silma Majanduskooli sotsiaalmeedia spetsialisti õppekava. “Miks mitte,” mõtles ta. Tundus huvitav. Koolis selgus aga ruttu, et kogu see maailm – turundus, strateegiad, sõnumid, kampaaniad – on palju sügavam, kui lihtsalt “teen ühe postituse ja panen logo juurde”.

Seda mõistis ta eriti selgelt siis, kui sai võimaluse tööle minna agentuuri. Esimese õppeaasta lõpus helises telefon – Geeks pakkus päris esimest töökohta. “Mu esimene mõte oli – kindel, et te ikka õigele inimesele helistasite?” 

Esimene kuu = kaos

Uues töökohas tabas reaalsus ruttu. Kaks nädalat ja juba pisarad. “Ma ei saa hakkama. Ma ei oska. Ma ei tea mitte midagi.” Esimene kuu oligi üks suur WTF?. Kõik oli uus – kampaaniad, kliendid, tähtajad, aruanded, sotsiaalmeedia algoritmid. Õnneks oli kõrval toetav tiim. Inimesed, kes aitasid, õpetasid ja parandasid vajadusel ka salaja kirjavead ära.

Sellest ajast on möödas kolm aastat. Marelle on täna hoopis kindlam, kogenum ja oma töös väga pädev. Enam ei ole küsimus „kas ma saan hakkama?“, vaid pigem „mis on järgmine väljakutse?“.

Reaalsed oskused ei teki istudes – need tuleb läbi elada

Päris töö õpetas rohkem kui ükski teoorialoeng. Esimesel aastal tuli kõige suurem hüpe – sai selgeks, miks üldse on strateegiat vaja, kuidas eri sihtrühmadele sõnumeid seada, kuidas tulemusi lugeda ja mida neist välja järeldada. Tekkis julgus otsustada ja katsetada.

Teine ja kolmas aasta tõid juurde järgmised kihid – sisuloome strateegiad klientidele, kes soovivad ise oma sotsiaalmeediaga edasi minna. Aruandlus. Ajakava juhtimine. Kohtumised, kus tuleb turundusest rääkida nii, et ka inimene teiselt erialalt saab aru.

Kõige suurem areng aga toimus iseendas – eneseväljendusoskus. Mõtlemine – samm ette. Oskus näha tervikut, mitte ainult üksikut postitust või kampaaniat.

Just siin tulevadki mängu isikuomadused, mis sotsiaalmeedia spetsialistil aitavad silma paista:

  • analüütiline mõtlemine ja detailitaju
  • loovus ja julgus katsetada
  • kannatlikkus ja järjekindlus
  • oskus stressiga toime tulla
  • hea suhtlemisoskus – nii kliendi kui tiimiga
  • pidev õppimishimu ja uudishimu

Aga…

Paralleelselt tuli ka üks veidi kurb taipamine. Väga paljud ettevõtted ei mõista, kui oluline turundus tegelikult on. Sotsiaalmeediat nähakse ikka veel kui “pane midagi üles”. Harva mõeldakse strateegiale, sõnumitele, sihtrühmadele või tulemusele.

Ja just see teebki spetsialisti töö topeltkeeruliseks – lisaks tegemisele tuleb ka pidevalt selgitada. Rahulikult. Samm-sammult. Isegi siis, kui tahaks vahel karjuda: “See ei ole lihtsalt suvaline postitus – see on osa müügilehtrist!”

Marelle lugu ei ole mingi motivatsioonikõne stiilis “tee ainult kõvasti tööd ja küll kõik laabub”. Alguses oli ausalt öeldes paras kaos – rohkem küsimusi kui vastuseid ja tunne, et iga päev on väike sisemine kahtlus, kas ma saan hakkama või olen lihtsalt väsinud. Aga kui sul on kõrval inimesed, kes sinusse päriselt usuvad, ja sa ei viska rätikut nurka, siis ühel hetkel hakkab pilt selgemaks minema ja tekib tunne: ma tean, mida ma teen.

Ja just seda sotsiaalmeedia spetsialistid tegelikult teevadki. Nad ei pane “midagi suvalt üles”. Nad mõtlevad, planeerivad, mõõdavad ja kohanevad. See töö nõuab rohkem kui ilusat feed’i – see nõuab analüüsi, testimist, stressitaluvust ja head huumorimeelt, sest väljakutseid tuleb ette igal sammul.

Kogemusest sündis missioon

Siit jõuamegi tänase Geeksi missioonini. Meie jaoks on oluline, et noor spetsialist ei jääks oma alguse segaduses üksi. Sellepärast tahame olla praktikantidele toeks pärisprojektides ning aitame ettevõtte väliselt olla mentoriks. Sest kaks pead on päriselt ka targemad kui üks – ja turunduses ei sünni tulemused mitte üksi, vaid tiimina.

Kui oled oma teekonna alguses ja tunned, et vajad kedagi, kes aitaks samm-sammult edasi liikuda, siis anna endast märku. Mentor ei tee sinu eest ära, aga ta aitab kiiremini aru saada, mida sa tegelikult teed – ja miks see oluline on.

Sulle veel huvipakkuvaid artikleid:

Sotsiaalmeedia turundus väikese eelarvega

Sotsiaalmeedia turundus: 10 asja, mida teada enne ettevõtte Instagrami konto loomist

Facebook reklaam ja turundus: tulemused ja nähtavus ettevõttele

Oskar Grupp OÜ
Reg kood: 14113989

info@geeks.ee
+372 5862 9988

Tallinn, Mustamäe tee 44/1,
korpus C, 4 korrus.

Maja ees saab tasuta parkida kuni 3 tundi, kasutades parkimiskella.

Liitu uudiskirjaga

Saadame värskeid uudiseid ning jagame sulle kasulikke turunduse- ja internetireklaami-teemalisi nõuandeid

Copyright 2017 – 2025 © GEEKS